مزایا و معایب کراتین مو

کراتین کردن باعث صاف شدن موها و شاداب دیده شدن آن می‌شود. امروزه بسیاری از بانوان با موهای کوتاه و بلند را در خیابان، محیط کار، دانشگاه، جمع دوستانه و … می‌بینیم که موهای خود را کراتین کرده‌اند که نشان از پرطرفدار بودن آن دارد. آیا کراتین کردن موها بی خطر است؟ مزایا و معایب کراتین مو چیست؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات مهم خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب کراتین مو برای بانوان

کراتینه کردن نوعی فرایند شیمیایی است که با استفاده از ماده کراتین کننده حالت موها عوض شده و آن‌ها را تبدیل به موهایی صاف و درخشان می‌کند. نوعی از کراتین وجود دارد که خاصیت احیا کنندگی داشته که به جای خاصیت صاف کنندگی بر بازسازی مو تاکید داشته و سلامتی را به موها برمی‌گرداند. آرایشگر با توجه به نیاز و درخواست مشتری و همچنین بررسی شرایط مو، فرمول مناسبی را برای کراتینه کردن مو در نظر می‌گیرد.

نتایج کراتین مو تا حدود شش ماه باقی می‌ماند که در صورت مراقبت صحیح ممکن است این مقدار افزایش یابد. از آنجایی که موها همیشه در حال رشد هستند اثر کراتین در قسمت پایین ساقه مو تا مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند اما در ریشه سر به دلیل رشد مو، اثر آن کمتر خواهد شد که موهای تازه رشد کرده شکل سابق خود را دارند از این رو به کراتین روشی نیمه دائم گفته می‌شود.

مزایا و معایب کراتین مو از مواردی هستند که هر فردی باید قبل از کراتینه کردن موها، با آن آشنایی داشته باشد زیرا همانقدر که کراتینه کردن می‌تواند جذاب و شیرین باشد ممکن است خطراتی هم داشته باشد.

مزایا و معایب کراتین مو
مزایا و معایب کراتین مو

مزایای کراتین مو

بسیاری از خانم‌ها در هر سنی که باشند برای داشتن موهای ابریشمی، لخت و براق، روش کراتینه مو را انتخاب می‌کنند زیرا مزیت‌های آن را می‌دانند، از جمله:

1.  مناسب برای انواع مو

از مزایای کراتین مو در بانوان می‌توان به مناسب بودن آن در انواع موها اشاره کرد. برخی از بانوان موهایی صاف دارند که تنها خواهان درخشان و شفاف‌تر شدن آن هستند در نتیجه با کراتین کردن موها می‌توانند منجر به افزایش درخشندگی و براقیت آن شوند که موها شاداب و با طراوت می‌شوند. بانوانی که موهای فر، وز و مجعد دارند نیز می‌توانند به کمک کراتین کردن موهای خود را صاف و لخت نموده یا اینکه تارهای مو را احیا کنند. استفاده از خاصیت همزمان صاف کنندگی و احیا در موها امکان پذیر است که موها هم صاف شده و هم شاداب می‌شوند.

ممکن است موها در اثر رنگ کردن، دکلره کردن، استفاده زیاد از سشوار و یا اتوی مو آسیب دیده باشند. آسیب دیدگی مو به صورت کدر شدن موها و شکنندگی ظاهر می‌شود که ظاهری نامطلوب به وجود می‌آورد. کراتین کردن برای موهای آسیب دیده نیز امکان پذیر است که لطافت را به تارهای مو برمی‌گرداند.

2. روشی موقت

برخی از بانوان به دلیل اینکه تا به حال کراتین نکرده‌اند در انجام آن شک دارند. کراتین روشی نیمه دائم است که حدودا 6 ماه دوام می‌آورد بنابراین می‌توان با انجام آزمایشی آن درباره ادامه دادن یا ندادن آن تصمیم گرفت. همچنین لزوما نیاز نیست کل موها کراتینه شوند بلکه می‌توان تنها بخشی از موی سر مثلا در قسمت جلو را کراتین کرد تا با توجه به آن تصمیم نهایی را گرفت. از آنجایی که کراتین موها را صاف و شاداب نشان می‌دهد معمولا مورد پسند همگان قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب کراتین مو
مزایا و معایب کراتین مو

3. مراقبت‌های آسان

نگهداری موهای کراتین شده چندان سخت نیست. تنها کافی است پس از هر بار استحمام موها را با سشوار از بالا به پایین خشک کرده تا رطوبتی در آن باقی نماند. همچنین می‌توان برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موها، قبل از سشوار کشیدن از روغن یا ماسک موی کراتینه شده بعد حمام استفاده کرد. در داخل حمام نیز باید از شامپوهای فری سولفات استفاده کرد که تنها با ریشه مو برخورد دارد و برای نرم کردن ساقه از ماسک موی داخل حمام استفاده می‌شود.

4. بهبود کیفیت ساختار مو

کراتین ماده‌ای طبیعی موجود در مو است که اگر میزان آن کم شود، بافت مو متخلخل می‌شود در نتیجه به صورت حفره‌هایی ریز ظاهر شده که کیفیت ساختاری مو پایین می‌آید. کراتین همچون لایه‌ای پوشاننده عمل کرده که حفره‌ها را پر کرده در نتیجه موها نرم و لطیف‌تر می‌شوند و میزان وزی مو کاهش می‌یابد.

5. شانه کردن راحت‌تر مو

ماده کراتین کننده خاصیت نرم کنندگی مو را دارد که باعث می‌شود موها کمتر گره بخورند. با لطیف‌تر شدن مو شانه کردن نیز راحت‌تر خواهد شد که تارهای مو به دندانه‌های برس گیر نخواهند کرد. از سویی دیگر شانه کردن راحت مو، مانع از کنده شدن موها شده که از ریزش بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند.

6. تقویت مو

ماده کراتین حاوی مواد ضروری و لازم برای مو بوده که موها را صاف و براق می‌کند، وز مو را از بین می‌برد و ساقه مو را تقویت می‌کند. همچنین ماندگاری ماده کراتین بر روی مو طولانی مدت بوده که مو فرصتی برای بازسازی و به دست آوردن سلامتی پیدا خواهد کرد.

معایب کراتین مو

آشنایی با مزایا و معایب کراتین مو باعث تصمیم‌گیری بهتر خواهد شد. آیا کراتین مو می‌تواند عوارضی هم داشته باشد؟ در ادامه با شناخت معایب کراتین مو، پاسخ این سوال را خواهید یافت:

1. تحریک پوست و چشم

ماده شیمیایی به کار رفته در ساخت ماده کراتین کننده بسیار قوی است. برخی از افراد پوستی حساس داشته و سابقه آلرژی و حساسیت آن‌ها بالا است بنابراین هنگام تماس پوست سر با ماده کراتینه و یا استعمال بوی آن دچار سوزش، قرمزی و حتی سرفه می‌شوند. همیشه توصیه می‌شود از قبل میزان حساسیت و سابقه آلرژی خود را در نظر بگیرید و به سالن‌هایی مراجعه کنید که دارای هواکش و سیستم تهویه هوا هستند.

2. روشی نیمه دائم

یکی دیگر از معایب کراتین مو، نیمه دائمی بودن آن است که در حد چند ماه دوام دارد. البته هیچ روشی وجود ندارد که اثر آن دائمی باشد بنابراین می‌بایست هر چند وقت یک بار سراغ ترمیم رفته و آن را تجدید نمود.

3. احتمال آسیب دیدگی مو

کراتین کردن موها باید توسط آرایشگری دوره دیده و با تجربه انجام شود. اگر آرایشگر در حرفه خود تخصص لازم را نداشته باشد نمی‌تواند فرمول کراتین را به درستی بر روی مو اجرا کند در نتیجه باعث آسیب به موها خواهد شد.

4. ممنوع برای بانوان باردار

در دوران بارداری هورمون‌های بدن به شدت دستخوش تغییر و تحولات می‌شوند بنابراین مراقبت از مادر و جنین به طرز ویژه‌ای اهمیت می‌یابد. کراتین منجر به آزاد شدن فرمالدهید می‌شود که ماده شیمیایی خطرناکی است بنابراین در دوره بارداری نباید از چنین روشی استفاده شود.

5. قیمت بالا

کراتین کردن موها نیاز به هزینه کردن دارد. هزینه‌ای که برای کراتین مو پرداخت می‌شود تنها شامل آرایشگاه نیست بلکه خرید ماسک و شامپو نیز جزو هزینه‌های فرعی محسوب می‌شوند. با این حال کراتین کردن موها ارزش هزینه کردن دارد زیرا برای رسیدن به زیبایی و سلامتی باید هزینه کرد که اثر آن تا مدتی باقی می‌ماند.

مزایا و معایب کراتین مو
مزایا و معایب کراتین مو

کراتین مو با مارال خسروی

مرکز تخصصی مو مارال خسروی در دو شعبه تهران و اصفهان آماده ارائه خدمات بی‌نظیر و اختصاصی کراتین کردن انواع مو به بانوان گرامی است. در سالن مارال از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها به همراه مواد مرغوب و درجه یک استفاده می‌شود که توسط دستان هنرمند بانو مارال خسروی و پرسنل آموزش دیده مجموعه صاحب موهایی لطیف، براق و صاف خواهید شد. اکنون که با مزایا و معایب کراتین مو آشنا شده‌اید، انتخاب شما چیست؟ آیا ترجیح می‌دهید موهای خود را با کراتین زیباتر کنید؟

دیدکاه ها غیر فعال هستند.